سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نماز ستون دین
وَأَقِمْ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ

وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَلِکَ

ذِکْرَى لِلذَّاکِرِینَ ( آیه 114 سوره هود )

 

نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپا دار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) بر طرف می‏سازند، این تذکری است برای آنها

که اهل تذکرند.

   

در اول آیه زمان برپایی نماز را بیان می کنند و در ادامه آیه تاثیر نماز را می گویید به اینصورت که این نماز برای انسان حسنات یا خوبی می آورد و این حسنات یا خوبی ،سیئات یا بدی را بر طرف می کند . در آخر آیه نیز ارزش این آیه را بیان می کند ومیگوید این ذکر یا پندی است برای کسانی که دوست دارند که تذکر به آن ها داده شود. ادامه مطلب...

[ جمعه 92/1/23 ] [ 1:40 صبح ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ   (عنکبوت ، 45)

 نماز را بر پا دار، زیرا نماز انسان را از کارهاى زشت و ناپسند باز مى دارد و یاد خدا بسیار بزرگتر است .

سؤال: چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منکر باز مى‏دارد؟
پاسخ: 1- ریشه‏ى تمام منکرات غفلت است و خداوند در آیه 179 سوره‏ى اعراف، انسان غافل  را از حیوان بدتر شمرده است. (اولئک کالانعام بل هم اضلّ اولئک هم الغافلون) و نماز چون یاد خدا و بهترین وسیله‏ى غفلت زدایى‏ است، پس زمینه‏ى منکرات را از بین مى‏برد.


2- اقامه‏ى نماز و داشتن رنگ الهی، مانع گرفتن رنگ شیطانى‏ است. چنانکه کسى‏ که لباس  سفید بپوشد، حاضر نیست در جاى‏ کثیف و آلوده بنشیند.
3- در کنار نماز، معمولاً توصیه به زکات شده است، که فرد را از منکر بخل و بى‏ تفاوتى‏ در برابر محرومان و جامعه را از منکر فقر که زمینه‏ى رویکرد به منکرات است، رها مى‏سازد.
4- نماز، داراى‏ احکام و دستوراتى‏ است که رعایت هر یک از آنها انسان را از بسیارى‏ گناهان  باز مى‏دارد، مثلاً:
شرط حلال بودن مکان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق دیگران باز مى‏دارد. رعایت شرط پاک بودن آب وضو، مکان، لباس و بدن نمازگزار، انسان را از آلودگى‏ و بى‏ مبالاتى‏ دور مى‏کند. شرط اخلاص، انسان را از منکر شرک، ریا و سُمعه باز مى‏دارد.شرط قبله، انسان را از منکر بى‏ هدفى‏ و به هر سو توجّه کردن باز مى‏دارد.رکوع و سجده، انسان را از منکر تکبّر باز مى‏دارد.توجّه به پوشش مناسب در نماز، انسان را از منکر برهنگى‏ و بى‏ حیایى‏ حفظ مى‏کند.توجّه به عدالت امام جماعت، سبب دورى‏ افراد از فسق و خلاف مى‏شود. ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/1/11 ] [ 12:53 صبح ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

 

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

 

قران به چهار دستور مهم اشاره کرده مى گوید: ((اى کسانى که ایمان آورده اید، رکوع کنید، و سجده بجا آورید،

و پروردگارتان را عبادت کنید، و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید)) 


بیان دو رکن رکوع و سجود از میان تمام ارکان نماز به خاطر اهمیت فوق العاده آنها در این عبادت بزرگ است. ادامه مطلب...

[ شنبه 92/1/3 ] [ 12:2 صبح ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

 

فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فاخوانکم فى الدین 11توبه

هرگاه توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات را بپردازند برادر دینى شما هستند.

 

 خداوندمی فرماید: اگر این مشرکان توبه کردند و از شرک به کسوت توحید در آمدند و نماز بپا داشته

وزکات دادند، یعنی به احکام دین اسلام که به خالق تعالی باز می گردد،

ملتزم شدند در این صورت متعرض آنان نشوید، چون خداوند برای توبه کنندگان آمرزنده و مهربان است ،

زیرا این حمله ای که به کفار می نمایید برای هدایت آنهاست ، نه جنگی برای ایجاد وحشت .

منبع تفسیر المیزان


[ چهارشنبه 91/12/30 ] [ 9:54 عصر ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون

پس وای بر نمازگزاران آنهایی که در نمازشان سهل انگارند.«ماعون ، آیه‌ 4 و 5  » 

در این سوره نخست پیغمبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ را مخاطب قرار داده و اثرات شوم انکار روز جزا را در اعمال منکران بازگو می‌کند  . 
در سومین وصف این گروه، می‌فرماید: (وای بر نمازگزاران) (فویل للمصلین) همان نمازگزارانی که نماز خود را به دست فراموشی می‌سپرند. 
الذین هم عن صلاتهم ساهون 
1ـ نه ارزشی برای آن قائلند 2ـ و نه به اوقاتش اهمیتی می‌دهند 3ـ و نه ارکان و شرایط و آدابش را رعایت می‌کنند. ادامه مطلب...

[ دوشنبه 91/12/28 ] [ 10:58 عصر ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

 و اقیموا الصلوة واتوا الزکوة وارکعوا مع الراکعین

نماز را به پا دارید و زکات بدهید و رکوع کنید با رکوع کنندگان .(بقره ، 42)

با اینکه دستور اخیر اشاره به مساءله نماز جماعت است ، ولى از میان تمام افعال نماز تنها رکوع را بیان کرده و مى گوید: با رکوع کنندگان رکوع کنید این تعبیر شاید به خاطر آن باشد که نماز یهود مطلقا داراى رکوع نبود، این نماز مسلمانان است که یکى از ارکان اصلى آن ، رکوع محسوب مى شود.
جالب اینکه نمى گوید: نماز بخوانید، بلکه مى گوید اقیموا الصلوة (نماز را بپا دارید) یعنى تنها خودتان نماز خوان نباشید بلکه چنان کنید که آئین نماز در جامعه انسانى برپا شود، و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بیایند. ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 91/12/24 ] [ 10:6 عصر ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

وکان یامر اهله با لصلوة و الزکوة و کان عند ربه مرضیا

او (اسماعیل ) همراه خانواده خود را به نماز و زکات دعوت مى کرد و همراره مورد رضایت پروردگارش بود.

 و همواره مورد رضایت پروردگارش بود ( و کان عند ربه مرضیا ).

در این آیه امر به نماز و پیوند و رابطه با خالق داشتن - امر به زکات و رابطه با خلق خدا برقرار نمودن و بالاخره کارهائى انجام دادن که جلب خشنودى خدا را کند ، از صفات این پیامبر بزرگ الهى شمرده شده است.

تکیه روى وفاى به عهد ، و توجه به تربیت خانواده ، به اهمیت فوق العاده این دو وظیفه الهى اشاره مى‏کند که یکى قبل از مقام نبوت او ذکر شده و دیگرى بلافاصله بعد از مقام نبوت . ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/12/23 ] [ 12:21 صبح ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

 

و استعینوا بالصبر و الصلوة انها لکبیرة الا على الخاشعین

در زندگى از صبر و نماز کمک گیرید هر چند نماز کار مشکلى است مگر براى فروتنها.

(بقره ، 45)

 براى پیشرفت و پیروزى بر مشکلات دو رکن اساسى لازم است ،

یکى پایگاه نیرومند درونى و دیگر تکیه گاه محکم برونى ، در آیات فوق به این دو رکن اساسى با تعبیر ((صبر)) و ((صلوة )) اشاره شده است :

صبر آن حالت استقامت و شکیبائى و ایستادگى در جبهه مشکلات است ، و نماز پیوندى است با خدا و وسیله ارتباطى است با این تکیه گاه

محکم. ادامه مطلب...

[ جمعه 91/12/18 ] [ 12:1 صبح ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

آن بزرگمرد الهى که بر اثر تزکیه ى نفس و جهاد فى الله ، از جانب حق وجود با برکتش چشمه ى جوشان حکمت الهى شد ، در سفارشاتش به فرزند خود مى فرماید :

 ( یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاَةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزِمِ الْأُمُورِ )( لقمان ( 17 .) .

 

اى پسرم ! نماز را به پاى دار و در جامعه اقدام به امر به معروف و نهى از منکر

 

کن و در برابر حوادث بردبار و صبور باش ، که تحمل و صبر در راه ارشاد مردم نشانه اى از عزم ثابت مردم بلند همّت است .

  این آیه و آیه بعدی حاوی دستورالعمل لقمان درباره عمل و اخلاق است ، در ابتدابه نماز سفارش می کند که ستون دین است ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 91/12/17 ] [ 11:29 عصر ] [ اعظم ] [ نظرات () ]

 

انما المؤ منون الذین اذا ذکر الله و جلت قلوبهم و اذا تلیت و علیهم ایاته زادتهم ایمانا و على ربهم یتو کلون الذین یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون اولئک هم المؤ منون حقا لهم درجات عند ربهم و مغفرة و رزق کریم

مؤ منان کسانى هستند که هرگاه خدا نزد آنها یاد شود دلهاى آنها مى ترسد و هرگاه آیات خدا بر آنها تلاوت شود

ایمانشان بیشتر مى گردد و بر پروردگار خود توکل مى کنند، آنان که نماز را بپا مى دارند و از آنچه به آنها داده ایم

انفاق مى کنند و مؤ منان حقیقى آنها هستند، براى آنان درجات (فوق العاده اى ) نزد پروردگارشان است و براى آنها آمرزش و روزى بى نقص و عیب است .

(انفال ، 2 تا4)

ایمان آوردگان راستین تنها کسانى هستند که چون نام و یاد خدا به میان آورده شود دل‏هایشان ترسان گردد

و از عدالت و دادگرى و حسابرسى و کیفر و قدرت او بترسند، و هرگاه آیات او بر آنان تلاوت گردد و از نعمت‏ها و فزون بخشى‏ها

واحسانها و بخشایش و پاداش پرشکوه وى یاد شود به آرامش خاطر پرکشند و بر ایمانشان بیفزاید؛

درست همانگونه که مى‏فرماید: «ألا بذکر الله تطمئن القلوب». آگاه باش که با یاد و نام بلند خدا، دل‏ها و قلب ها به ساحل آرامش مى‏رسد. ادامه مطلب...

[ جمعه 91/12/11 ] [ 1:48 صبح ] [ اعظم ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ در زمینه بررسی تحلیلی آیات و روایات نماز می باشد امید است با نظرات سازنده خود مارا در جهت بهتر شدن این وبلاگ یاری نمایید.
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 45228