سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نماز ستون دین
وَأَقِمْ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در میان خصلتهاى نکوهیده که سلامت جان و راحت زندگى را با خطر و مانع مواجه مى سازند، تکبر از پر آفت ترین آنها است .

خود برتربینى و سرکشى برخاسته از آن ، چه بسیار حقیقتهاى را ناشناخته ، و چه راههاى فضیلت را ناپیموده مى گذارد،

و چه کینه ها و خصومتهاى نابحق و چه زشتیها و ناهنجاریها که پدید مى آورد.

آرى تکبر، حجاب حقیقت و خار راه فضیلت و دشمن صفا و صداقت ، و انگیزه ى دشمنى و شرارت است .

آحاد و جامعه هاى بشرى از آغاز خود تاکنون ، ضایعات بیشمارى را از کبر و خود پسندى اقوام و افراد، و سرکشى ها و تعصبات

ناشى از آن ، تحمل کرده اند و مى کنند.

عبادات اسلامى و بیش از همه نماز، براى زدودن این آفات از جان آدمیان از جمله درمانهاى مؤ ثر و کار آمد مى باشند.


نماز آنگاه که با حال و حضور و آداب ، گزارده شود. روح آدمى را به نیازمندى ذاتى وى آشنا مى سازد. و ریشه ى کبر و تفاخر و جبروت

موهوم را در درون او مى سوزاند. خشوع در برابر پروردگار، نور بصیرت را بر دل او مى تاباند و سایه ى هم آولد خود بزرگ بینى را از آن مى زداید:

 

فرض الله الایمان تطهیرا من الشرک و الصواة تنزیها عن الکبر (1)

 

چه نیکو است به سخن پیشواى پرهیزکاران و امیرالمؤ منین (علیه السلام ) گوش فرادهیم و ستایش نماز را در سالى که مزین به نام والاى اوست از بیان ستوده او بشنویم . در نهج البلاغه چنین آمده است :

 

و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤ منین بالصلوات و الزکوات و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات تسکینا لا طرافهم و تخشیعا لا بصارهم و تذلیلا لنفوسهم و اذهابا الخیلاء عنهم . (2)

 

یعنى : خداوند بندگان مؤ من را با نمازها و زکاتها و روزه هاى دشوار از کبر و خودبینى محافظت و حراست مى کند، به پیکر آنان آرامش ‍مى بخشد، به دیدگان آنان فروتنى مى دهد، نفس آنان را رام مى سازد، دلهاى آنان را افتادگى مى آموزد، و خود پسندى را از آنان دور مى کند.

در کشور اسلامى ما همه آحاد مردم بویژه بلند پایگاه علمى و اجتماعى و مالى ، به این خصوصیات نیاز مندند. بلاى طغیان و تجاوز، و زورگویى ، و زیاده طلبى ، و تحقیر دیگران ، و نادیده گرفتن حق صاحبان حق ، امروز بزرگترین آفت جوامع بشرى و جامعه جهانى است . و علاج این همه ، در این بیان والاى علوى (علیه السلام ) است .

توجه به این واقعیتها، نقش برجسته نماز و نیایش را در چشم اهل بصیرت و انصاف آشکار مى سازد و اهتمام به ترویج و تعریف این فریضه پر راز و رمز را، بر دو آگاهان جامعه مى نهد.

اینجانب ضمن سپاسگزارى از شما که به کار نماز و معرفى و اقامه آن پرداخته اید، بار دیگر به توصیه هائى که در پیامهاى گذشته کرده ام تاءکید مى ورزم . نسل جوان و نیک نهاد کشور را با قدردانى از فرصت نماز که فرصت شکفتگى معنوى و پالایش روحى است ، فرا مى خوانم . به مسئولان فرهنگى و رسانه یى و همه مبلغان دینى اهمیت ترویج این فریضه و نقش بى همتاى آن در پرورش فضیلتها و زدودن فسادها را یادآورى مى شود و از همه ى خدمتگزاران این راه ، و دلسوزان امر نماز که با قلم و بیان و مال و آبرو و حضور خود، به اقامه نماز کمک مى کنند صمیمانه تشکر مى کنم .

امید است همگى مشمول رحمت الهى و دعاى حضرت بقیة الله ارواحنا فداه باشید.

(و السلام علیکم و رحمة الله )

سید على خامنه اى

19/6/79

منبع:کلام برتر "خدابخش کرمیان زیارانى



[ جمعه 91/11/27 ] [ 10:39 صبح ] [ اعظم ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ در زمینه بررسی تحلیلی آیات و روایات نماز می باشد امید است با نظرات سازنده خود مارا در جهت بهتر شدن این وبلاگ یاری نمایید.
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 44229